czwartek, 12 marca 2015

Jak Niemcy postrzegają Polaków?

Jakiś czas temu jeden z czytelników poprosił mnie o napisanie posta na temat postrzegania Polaków w Niemczech. Hmmmm... ciężko się wypowiedzieć bo Niemką nie jestem, ale spróbuję w paru zdaniach streścić swoje obserwacje. 

nowy land blog


Przede wszystkim odnoszę wrażenie, że Niemcy są aktualnie na takim etapie, że po prostu już nic ich nie obchodzi. Chodzi mi o to, że same Niemcy od pewnego już czasu są w dość dużym stopniu multikulturalne. I nie mówię tu wyłącznie o dużych miastach, jak Berlin czy Monachium.
Z mojego doświadczenia wynika, że gdziekolwiek by się nie ruszyć, zawsze znajdziemy Turka, Polaka, Meksykanina, Japończyka etc.
Przypomina mi się, że w jednym z moich pierwszych postów tutaj, pisałam właśnie o multikulturowości Niemiec i o tym, że coraz mniej jest Niemców w Niemczech.

Ale oczywiście - nie oznacza to, że Niemcy odnoszą się z obojętnością do obcokrajowców, albo, że wszystkich traktują mentalnie tak samo. 
Jeśli chodzi o mnie, to jestem już w Niemczech rok i nie spotkałam się do tej pory z żadnymi przykrymi czy negatywnymi zachowaniami ze strony Niemców. Wszyscy są mili i pomocni. Młodzi Niemcy mają sporo dystansu do siebie i można z nimi w ten czy inny sposób pożartować. 

Chociaż wciąż żywe wydają się być takie stereotypy, jak "Polak złodziej samochódów" czy "Polak flejtuch" to bardzo szybko się to zmienia. Polacy są tutaj coraz bardziej akceptowani. Dużo Niemek ma przyjaciółkę z Polski, a Niemcy chętnie grają w piłkę z Polakami. Spora część Niemców mówi, że Polacy są przyjaźni, ciepli i przedsiębiorczy. 

Kiedyś czytałam gdzieś wyniki badań przeprowadzone jakiś czas temu przed EMNID. Dokopałam się do nich i kto sceptyczny niech nie wierzy, ale około 80% Niemców chciałoby współpracować z Polakami, ponieważ uważani jesteśmy za solidnych pracowników, znających się na rzeczy. 77% cieszyłoby się z sąsiada Polaka. I nic w tym dziwnego, bo jako naród jesteśmy bardziej otwarci na innych i nie kręcimy nosem gdy ktoś zapuka do naszych drzwi powiedzieć zwykłe "cześć". 

A na zakończenie - ostatnio w sieci bardzo popularny jest ten filmik, w którym Niemki wypowiadają się o Polkach. Obejrzyjcie i miejcie na uwadze, że kobieta rzadko wypowiada się dobrze o drugiej kobiecie :p


M.

(zdjęcie: http://bi.gazeta.pl/im/3/7214/z7214673Q.jpg)

5 komentarzy:

  1. To miło, że coś się zmienia powoli. Że stajemy się sąsiadami z prawdziwego zdarzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Niemką", a nie "Niemkom" :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem w Monachium dluzej niz Ty i tez sie nie spotkalam ze zlym traktowaniem. Oczywiscie tak jak piszesz, Monachium jest mega multi kulti ;))

    OdpowiedzUsuń